گونه های محبوب برای بونسای

بونسای افرا

گونه های محبوب برای بونسای کدام اند ؟ چرا ؟
در این راهنما نگاه دقیق‌تری به معیارهایی که باعث محبوبیت گونه‌های درختی برای پرورش بونسای می‌شود. می کنیم. هر گونه درخت برای پرورش، تربیت و مراقبت، از الزامات خاصی برخوردار است، بنابراین شناسایی نیازهای بونسای برای مراقبت صحیح از آن بسیار مهم است.

معیارهایی که باعث محبوبیت یک گونه برای بونسای می‌­شود چیست؟

عمر طولانی :

یکی از معیار‌های ارزشمندی بونسای عمر طولانی است. درختانی با عمر بیش از ۱۰۰۰ سال! سالها پرورش یافته و از نسلی به نسل بعد منتقل شده است. گونه هایی با عمر کوتاه مناسب بونسای نیستند.
یکی از گونه‌­های با عمر طولانی سروها هستند، سرو ابرکوه با ۴۵۰۰ سال قدمت یکی از پیرترین موجودات زندهٔ دنیاست. در ایران سروهایی با سن ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ سال یافت می­‌شود.

بهترین درخت از نظر من : جونیپرس

بونسای 800 ساله
بونسای ۸۰۰ ساله جونیپرس

هرس پذیری :

هرس پذیری یکی دیگر از معیارهای انتخاب گونه درخت برای تبدیل شدن به بونسای است. درختی که برای بونسای شدن انتخاب می‌­کنید باید نسبت به هرس ریشه، هرس شاخه و هرس جوانه مقاوم باشد و واکنش مناسبی نسبت به هرس از خود نشان دهد.

بهترین درخت از نظر من: نارون

نارون چینی
نارون چینی سایز مام

برگ و میوه کوچک :

بونسای درخچه مینیاتوری است و کوچک بودن برگ و میوه یکی از امتیازاتی است که می­‌تواند درختچه مورد نظر شما داشته باشد. توجه داشته باشید در بونسای امکان کوچک کردن برگ­ها با چند تکنیک وجود دارد، اما این کوچک شدن همیشگی نیست بعلاوه گل و میوه در بونسای کوچک نمی‌­شود.

بهترین درخت از نظرمن : انار مینیاتوری ، شیرخشت

بونسای انار

انعطاف پذیری :

برای فرم‌دهی به بونسای از سیم­ بندی استفاده می­‌شود. درصورتی که گونه درخت مورد نظر دارای شاخه‌های خشک و شکننده ایی باشد. سیم بندی با سختی انجام می­‌گیرد و امکان مانور زیاد روی درخت نیست.

بهترین درخت از نظر من : سوزنی برگ ها

سیم بندی بونسای

زیبایی ظاهری :

اجزا مختلف یک درخت می‌تواند در زیبایی ظاهری درخت تاثیر داشته باشد. مثلا پوست چروکیده تنه که القا کننده سن بالای یک درخت باشد. رنگ تنه، رنگ برگ (در بهار و خزان) ، شکل شکوفه ، گل و میوه و…

بهترین درخت از نظر من : افرا سرخ ژاپنی

بونسای افرا

نگهداری ساده:

یکی دیگر از معیارهایی که می‌­تواند باعث محبوبیت بونسای شود سادگی در نگهداری است. معیارهای مورد نظر : حساس نبود ن به آبیاری، قابلیت نگهداری در داخل و خارج از ساختمان ،شادابی در رطوبت بالا و پایین ،بازه دمایی مناسب، رشد در نور مصنوعی و…

بهترین درخت از نظر من: پورتولاکاریا (جید)، فیکوس رتوزا

جید مینیاتور
جید مینیاتور

کدام گونه‌ها برای بونسای محبوب­‌ترند ؟

۲ تا از محبوب ترین گونه‌ها از نظر بونسای امپایر جونیپرس و فیکوس است.

بونسای جونیپرس
جونیپرس
بونسای فیکوس
فیکوس

گونه های محبوب برای بونسای :

خزان کننده ها :

افرا ژاپنی (افرا پالماتوم) ، افرا ۳ کنگره ، نارون ، انار ، ممرز ، سیب (سیب گیلاسی ) ، بلوط ، پیچ گلیسین ، زالزالک ، راش ، مشعل جنگل

همیشه سبزها :

زیتون ، سریسا ، فیکوس ، کارمونا ، شفلرا ، یاس هلندی ، آزالیا ، گل کاغذی ، شیرخشت ، شیشه شور ، پورتولاکاریا ، مرکبات

سووزنی برگها:

چونیپرس ، کاج ها ، تاکسوس ، پودوکارپوس ، سدروس ، لاریکس ، سکویا

من در بین گونه های بالا اینها را انتخاب میکنم :

جونیپرس (شیمپاکو)  ، افرا ژاپنی (نگهداری سخت) ، فیکوس رتوزا ، نارون ، انار ، شفلرا ، پورتولاکاریا ، زیتون ، سدروس (آتلانتیکا) ، ابریشم ایرانی ( اضافه بر لیست بالا )

در ایران کدام گونه های محبوب ترند؟

در ایران به واسطه واردات از چین گونه‌های نارون چینی و فیکوس از محبوبت بالایی برخوردار هستند. اما به مرور و با افزایش پرورش دهندگان بونسای گونه‌های بومی نیز محبوبیت پیدا کردند، گونه های مانند:
نارون ایرانی ، زالزالک ، انواع افرا ، انجیلی (درخت بومی شمال) ، ممرز (مناسب شمال کشور) ، گل کاغذی
درخت های میوه مانند: انار ، زیتون ، توت ، سیب ، آلوچه
و شبه بونسای آدنیوم ، جید و شفلرا

معرفی این گونه‌­ها به عنوان گونه‌های محبوب برای بونسای دلیل بر نگهداری ساده برای همه افراد نیست. دقت داشته باشید گونه انتخابی شما باید براساس محل زندگی و شرایط شما انتخاب شود. اگر از شرایط نگهداری گونه انتخابی خود اطلاعی ندارید قبل از خرید شرایط نگهداری آن را بررسی کنید.

بنظر شما کدام گونه محبوبیت بیشتری در ایران دارند ؟

استفاده از مطالب و محتوای سایت بونسایکار با درج لینک و ذکر منبع محدودیتی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید